در گفتگو ایمنا با سرپرست سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری سمنان مطرح شد:
شهر الکترونیک از حرف تا عمل
به گزارش مدیریت ارتباطات و امور بین الملل شهرداری سمنان و به نقل از خبرگزاری ایمنا، وحید پرویزی، سرپرست سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری سمنان با اشاره به فعالیتهای این سازمان میگوید: سازمان فناوری اطلاعات شهرداری سمنان در حال حاضر سازمانی نوپا است و امیدواریم در ماهها و سالهای آینده، روند رو به رشدی برای ارائه خدمات الکترونیک برای مردمان شهر خلاق داشته باشیم.
وی با اشاره به مهمترین فعالیتهای این سازمان، عنوان میکند: سازمان فاوای شهرداری به عنوان متولی اصلی هوشمندسازی خدمات شهری در شهرداری سمنان شناخته می شود؛ از این جهت، مهمترین خدماتی که این سازمان ارائه میکند در راستای هوشمندسازی و الکترونیکی کردن خدمات شهری و ارائه سامانههای مختلف نرمافزاری برای مردم در جهت تسهیل دسترسی شهروندان به خدمات شهرداری است.
سرپرست سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری سمنان ادامه میدهد: از جمله این خدمات میتوان به خدمات نرمافزاری، اطلاع مکانی و GIS ، خدمات دیتا و جمعآوری اطلاعات و پردازش و پایش اطلاعاتی که در شهر و شهرداری در جریان است اشاره کرد.
پرویزی اظهار می کند: شهر سمنان از لحاظ شاخص توسعه IT (فناوری اطلاعات ) یا به اختصار IVI در رتبه بالایی قرار دارد و توانسته است بعد از کلانشهر تهران، رتبه دوم کشوری را به خود اختصاص دهد.
وی با بیان اینکه شاخصهای اصلی IVI به سه زیر شاخه تقسیم میشود، میگوید: این شاخص شامل زیر شاخههای دسترسی، مصرف و مهارت است که شهر سمنان با توجه به زیر ساختهای موجود در حال حاضر و امکاناتی که برای مردم فراهم است، از شاخص بالایی برخوردار است و در سواد و مهارتهای استفاده از خدمات الکترونیک، شهر سمنان در سطح بالایی است.
سرپرست سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری سمنان میافزاید: در حال حاضر در شهرداری سمنان بعضی خدمات به صورت الکترونیک ارائه میشود و همچنین خدمات زیادی در راستای برنامههای سازمان در آینده راهاندازی خواهد شد.
پرویزی اظهار میکند: خدماتی مانند سامانه ۱۳۷، سامانه ثبت شکایت مردمی، بخشی از خدمات شهرسازی و برخی از استعلامات به عنوان میز خدمت الکترونیک شهرداری سمنان در سایت شهرداری سمنان به آدرس www.semnan.ir در دسترس شهروندان است.
وی تصریح میکند: اقداماتی که در سال جاری در سازمان فاوا شهرداری سمنان انجام شد از نظر کمی و کیفی در سطح خوبی قرار دارد؛ از مهمترین خدمات در سالجاری میتوان به نرمافزار و اپلیکیشن ۱۳۷ و کیف پول خرد الکترونیک در قالب “سمنان کارت” و “اپلیکیشن سمنان من” اشاره کرد که به زودی عرضه خواهد شد.
پرویزی اظهار میکند: این خدمات راهحل جامعی برای پاسخ به نیاز به پرداختهای خرد در سطح شهر است در این اپلیکیشن و زیر ساخت، تمام پرداختهایی که مربوط به حمل و نقل عمومی مانند اتوبوس است پوشش داده میشود و خریدهای دارای تخفیف از فروشگاههای منتخب و طرف قرارداد با شهرداری و تحویل پسماند قابل بازیافت از درب منازل را در بر میگیرد.
وی میگوید: با توجه به پیگیریها و توصیه معاون توسعه و مدیریت منابع شهرداری سمنان و معاونت برنامهریزی و هماهنگی شهرداری سمنان، مقرر شد سامانه شفافیت راهاندازی شود که در قالب آن شهرداری سمنان بتواند مصوبات، قراردادها، بودجهها و کلیه اقداماتی که انجام میشود را برای مردم معرفی و شفافسازی کند و در دسترس عموم قرار دهد.
سرپرست سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری سمنان تاکید میکند: زیرساختها برای تحقق این هدف در حال فراهم شدن است و تا پایان سالجاری این سامانه در دسترس عموم قرار خواهد گرفت تا شهروندان از طریق درگاه الکترونیک شهرداری سمنان به آن دسترسی پیدا کنند.
پرویزی با اشاره به کارآیی سامانه ۱۳۷ این شهرداری میگوید: شماره تماس ۱۳۷ از سنوات گذشته به صورت سنتی به عنوان پل ارتباطی بین مردم و مدیران شهرداری در سمنان و سایر شهرها برای بیان مشکلات و نابسامانیها و مشارکت در اداره امور شهری محسوب میشود.
وی اضافه میکند: در حال حاضر با توجه به گسترش فناوری اطلاعات و افزایش دسترسی مردم به این خدمات در شهر سمنان، سامانهای تحت عنوان سامانه ۱۳۷ به شکل نرمافزار تحت وب و قابل نصب بر سیستم عاملهای تلفن همراه هوشمند تعبیه شده است که به زودی در دسترس مردم قرار خواهد گرفت.
سرپرست سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری سمنان با بیان اینکه هر شهروندی میتواند پس از ورود به سامانه شهرداری سمنان، ثبت نام و از خدمات مختلف الکترونیکی برخوردار شود، عنوان میکند: شهروندان از طریق این سامانه میتوانند موارد مختلفی مانند تقدیر، تشکر، پیگیری، نیاز به ترمیم و اصلاح در حوزه شهری را اعلام کنند و بدون نیاز به مراجعه حضوری از طریق همان سایت و سامانه، پیگیر درخواستهای خود باشند.
پرویزی ابراز امیدواری میکند: با همکاری و مشارکت شهروندان و دریافت بازخوردهای مختلف از آنان، قطعا کیفیت و کمیت خدماتی که عرضه میشود افزایش مییابد و شهری هوشمند برای مردم سمنان فراهم میشود.